Śledź nas na:



Objawienia Maryjne

Treść "objawień"

Stałym motywem "objawień" są treści niezgodne z wiarą katolicką. Już w samookreśleniu się zjawy widać niezgodność z nauką Kościoła. "Gospa" mówi: "Wiatr jest moim znakiem. Przychodzę w wietrze. Kiedy wieje wiatr, wiedzcie, że jestem z wami. (...) Jestem z wami w wietrze". Innym razem, w orędziu z 1 października 1981 r., "Gospa" daje nam popis swojego ekumenizmu; czytamy m.in.: "Wszystkie religie są równe i można osiągnąć zbawienie w każdej religii. To ludzie stworzyli podziały religijne, gdy Bóg panuje nad nimi wszystkimi. Należy szanować wyznanie każdego i respektować jego sumienie. Duch Boży działa we wszystkich wspólnotach, nawet jeśli nie wszędzie z taką samą mocą". W dniu 24 lipca 1982 r. "Gospa" zaprzecza zmartwychwstaniu ciał, mówi, że "po śmierci ciało wzięte z ziemi ulega rozkładowi i nigdy nie odżyje. Człowiek otrzymuje ciało przemienione". Innym razem (22 sierpnia 1981 r.) mówi ona o tym, że "Jezus był prze śladowany za swą wiarę" co może sugerować, iż Pan Jezus nie był Bogiem, bowiem Chrystus Pan poniósł męczeństwo dla naszego zbawienia, nie zaś jako ofiara prześladowań religijnych. W dzień drugiego "objawienia" (25 czerwca 1981 r.) "Gospa" domagała się ustanowienia w dniu 25 czerwca święta Królowej Pokoju. Jeszcze nigdy w historii Kościoła nie zdarzyło się, by Matka Boża występowała z żądaniem ustanowienia własnego święta. W dniu 24 czerwca 1986 r. zjawa przekazała każdemu z obecnych w Medjugorie "specjalne błogosławieństwo". Każdy pielgrzym może go udzielać innym, a ci następnym itd. "Błogosławieństwo" to polega na nakładaniu rąk na głowę lub nakreśleniu krzyżyka na czole z wypowiedzeniem formuły (jedynie w myślach): "Przekazuję tobie specjalne błogosławieństwo Matki Bożej Królowej Pokoju z Medjugorie, a ty przekaż je innym. Otrzymujesz w tym momencie łaskę macierzyńską Maryi, siłę nawrócenia, uzdrowienia wewnętrznego i fizycznego. Od dziś żyj głównym przesłaniem i orędziami...". Wygląda to jak parodia święceń kapłańskich albo jakiś "supersakrament". O. Vlasić twierdzi, że to "błogosławieństwo jest największym darem danym Medjugorie przez Gospę, większym niż orędzia". Zadziwiające jest tu podobieństwo do "naszej" polskiej Oławy, gdzie "wizjoner" udziela podobnego "błogosławieństwa". Ponadto "objawienia" te cechują liczne sprzeczności; towarzyszą im nawet śmieszności. Na początku "wizjonerzy" twierdzili, że "Matka Boża" powróci do nich jeszcze trzy razy, mija już jednak prawie 18 lat od pierwszego ukazania się "Gospy", a końca tych "objawień" nie widać. Jej "objawienia" mają trwać do końca życia "wizjonerów", z których najstarszy ma dziś zaledwie 35 lat! Zacytujmy kard. Franića: "Trzeba zająć się poważnie i krytycznie badaniem treści i formy orędzia. Młodzi świadkowie objawień nie zawsze referują dosłownie orędzie Matki Bożej, czasem podają swoje myśli, nieraz powtarzają orędzia otrzymane przed rokiem czy trzema laty w sposób nieco odmienny". "Wizjonerzy" zadają też "Gospie" liczne pytania. Często "objawienie" polega na rozmowie z "Gospą". Mamy tu do czynienia z karykaturą Matki Bożej - w miejsce pokornej Niepokalanej, którą znamy z Pisma Świętego czy z prawdziwych objawień w Lourdes czy Fatimie, pojawia się gadająca "Gospa". Odpowiada ona na absurdalne pytania w stylu "Kto zdobędzie mistrzostwo Jugosławii w piłce nożnej?" czy też "Gdzie jest mój zgubiony pierścionek?". Wzbudzała u "wizjonerów" uczucie strachu i przerażenia. Znany nam ks. Józef Warszawski SI, który poza Garabandalem zajmował się także sprawą Medjugorie, opowiadał kiedyś, jak podczas jednego z medjugorskich "objawień" "Gospa", ku przerażeniu "wizjonerów", ukazała dzieciom wizerunek szatana przybierając jego postać.

Badanie kanoniczne i wyrok Kościoła

Bp Pavao Zanić zarządził przeprowadzenie badania kanonicznego w Medjugorie. Pierwsze badanie, przeprowadzone przez komisję diecezjalną, miało miejsce w latach 1983-1984. Pierwsze rezultaty badań przedstawiono 24 marca 1984 r.; czytamy tam m.in.: Unikać oświadczeń i publikacji niekrytycznych i pochwalnych na temat "objawień". Nie powinno się organizować pielgrzymek do Medjugorie. Nie wyróżniać w jakiś sposób świadków objawień i nie pozwalać, by występowali w kościołach, zanim nie ukaże się oficjalne orzeczenie. Powstrzymać się od udzielania wyjaśnień prasie. Od 18 stycznia 1987 r. do 10 marca 1991 r. tym problemem zajmowała się także Komisja Episkopatu Jugosławii, która uznała, że nie można stwierdzić, aby w Medjugorie miały miejsce zjawiska i objawienia pochodzenia nadprzyrodzonego. 23 marca 1996 r. zabrała głos Kongregacja Nauki Wiary, która przypomniała stanowisko Episkopatu Jugosławii z 1991 r. Druga Komisja diecezjalna, która pracowała od 1984 do 1986, wyraźnie przegłosowała zdecydowaną większością 2 maja 1986 na rzecz Non constat de supernaturalitate (11 głosów negatywnych, 2 pozytywne, 1 nieważny, 1 wstrzymujący się). Deklaracja Konferencji Episkopatu z 1991 mówi: "Na podstawie dotychczasowych badań nie jest możliwe stwierdzenie, że chodzi o zjawienia lub objawienia nadprzyrodzone". Kongregacja ds. Nauki Wiary, cytując w całości Deklarację Biskupów byłej Jugosławii w dwu jednakowych listach przesłanych do Biskupów francuskich..., mówi: "Z tego co tu powiedziano wynika, że nie należy organizować oficjalnych, tak parafialnych, jak diecezjalnych pielgrzymek do Medjugorie, rozumianego jako miejsca autentycznych objawień maryjnych, bo byłoby to niezgodne z tym co stwierdzili poprzednio Biskupi b. Jugosławii. Znana jest także wypowiedź Kongregacji Nauki Wiary dla polskich biskupów przebywających z wizytą ad limina w Rzymie w kwietniu 1998 r.: Nadal obowiązuje, że niczego nadprzyrodzonego nie można się w tych objawieniach dopatrywać. Należy informować wiernych, że Medjugorje jest miejscem modlitwy, ale nie objawień. Nadal obowiązuje zakaz urządzania oficjalnych pielgrzymek. To, co mówi istota objawiająca się - "Gospa" - zawiera sprzeczności, jest więc niepoważne, podobnie postawa i wypowiedzi "widzących". Aktualny ordynariusz Mostaru zajmuje stanowisko negatywne. Wobec rozpowszechnionej szeroko propagandy i popularnych pielgrzymek sprawa jest poważna i delikatna, i wymaga roztropnego postępowania.

 

Bibliografia

 

Dorota Rafalska, Objawienia w Medjugorie w świetle reguł rozeznawania duchów, w "Internetowa Gazeta Katrolików" nr 26 http://www.krajski.com, 10.03.2007.

Jan Wojtowicz, Problem Mediugorie, Przemyśl 1996.

Karl Stehlin - Objawienia, w "Zawsze wierni".

Vittorio Guerrera, Medjugorie widziane z bliska.

Tomasz Kubiak, Medjugorie antytezą Fatimy, w Zawsze wierni" nr 26

 



Zobacz także