Śledź nas na:



Prorokini Anna (Łk 2,36-38): egzegeza tekstu

III. ASPEKTY TEOLOGICZNE

Perykopa o prorokini Annie zawiera wiele aspektów teologicznych. Ograniczę się tylko do niektórych.

1. Jezus jako Mesjasz

 

W całej perykopie Łukasz przedstawia Jezusa jako Zbawiciela i Mesjasza. To ujęcie dla autora jest charakterystyczne, drugie ujęcie pochodziło z gmin palestyńskich. Łukasz uwydatnił swoje aspekty, mówiąc o Jezusie jako Pocieszycielu i Świetle. Wszystkie wspomniane tu osoby odznaczają się starotestamentalną pobożnością, Łukasz podkreśla, że Józef i Maryja wypełnili te przepisy prawa mojżeszowego, odnoszące się do Jezusa. Osoba Jezusa jest tu dla wszystkich darem Boga, za który dziękują i wiążą z nim nadzieje. Dla Symeona śmierć ma już inny charakter, może spokojnie umrzeć, gdyż przyszło już Zbawienie.

 

2.Świątynia

Perykopa opowiada równię o Świątyni i Jerozolimie. W Świątyni miała miejsce scena z Symeonem , Anna zaś nigdy „nie opuszczała świątyni". Przez takie skoncentrowanie wszystkich szczegółów Łukasz chciał wskazać na znaczenie świątyni Jerozolimskiej, co później będzie rozwijał w całej Ewangelii, Jerozolima i świątynia stanowią dla niego punkt, do którego dąży całe życie Jezus i z którego później wyruszy misja całego Kościoła20.

 

3.Uczeń

Uczniem Jezusa jest ten, kto słucha słowa i układa je w swoim sercu, aby się nad nim zastanawiać, następnie przechodzi do praktyki tak jak pasterze. Dla autora uczniem jest człowiek modlitwy i chwalenia Boga, czyniącego to dniem i nocą (Anna). powinien oczekiwać powrotu Pana. Oczekiwanie powinno być radosne, bo Zbawiciel wróci.

 

Reasumując powyższe rozważania należy stwierdzić, że Łukasz w perykopie o Annie prorokini (2, 36-38) zawarł bogate treści teologiczne. Jezus przez swoje wejście do świątyni jerozolimskiej zainaugurował nowe czasy. Jest On Zbawicielem wszystkich ludzi, a Anna jako kobieta, na równi z mężczyzną została dopuszczona do tajemnic zbawienia, które Bóg realizuje przez swojego Syna21. Łukasz w Ewangelii Dziecięctwa, poprzez osobę Anny prorokini zapowiada jeden z tematów swojej Ewangelii, który dotyczy roli kobiety w publicznej działalności Jezusa. Wśród tych kobiet będą również wdowy (Łk 4, 25-27; 7, 11-18; 18, 1-8; 20, 47; 21, l-4), którym autor trzeciej Ewangelii poświęca wiele uwagi. Anna prorokini, jako wdowa, a więc nie przez funkcję macierzyństwa, jak to było najczęściej w Starym Testamencie, wypełnia swoje zadania w dziele zbawczym Boga.

1 F. Gryglewicz, Studia z teologii św. Łukasza, wyd. św. Wojciech, Poznań- Warszawa-Lublin, 1973, s.105-123

2 Pismo Święte , wyd. Pallotyni, Poznań 1991, s. 1183

3 Por. M. Galizzi SDB, Wybór ubogich, wyd. Salezjańskie, t. I Warszawa,1989, s. 56

4 K. Romaniuk, A. Jankowski, L. Stachowiak; Komentarz praktyczny do Nowego Testamentu, tom I, Pallotinum Tyniec 1999, s. 281

5 K. H. Schelkle, Dzieciństwo Jezusa, w; Biblia dzisiaj, praca zb. Pod red. J. Kudasiewicza, Kraków 11969, s. 260

6 J. Kudasiewicz, Ewangelia wg św. Łukasza,w: Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań, Warszawa1969, s. 276

7 J. Kudasiewicz, Ewangelie na nowo odczytane, w: W nurcie zagadnień posoborowych, Warszawa1967, s. 191

8 J. Kudasiewicz, Ewangelia Dzieciństwa Jezusa w przepowiadaniu Kościoła, w: Chrystus żywy w sakramentach, Warszawa 1970, s. 92

9 Por. K. Romaniuk, Teologia Nowego Testamentu, StThV 1970 nr1, s. 403.

10 Patrz: J. Kudasiewicz, Ewangelia według św. Łukasza,w, Wstęp do Nowego Testamentu, dz. zd. Pod red. F. Gryglewicza, Poznań-Warszawa 1969, s. 280

11 J. Łach, Ewangelia dziecięctwaJjezusa według Łukasza (Łk 1-2), w Studia z biblistyki, Warszawa 1978 t.I, s. 234-239

12 J. Łach, Księga Kapłańska, Pismo św. Starego Testamentu, t. III, cz. I, Poznań-Warszawa 1970, s. 191 n.

13 Tenże, Rozwój ofiar w religii starotestamentalnej, Poznań-Warszawa-Lublin 1970, s. 49 i 66

14 Słownik-konkordacja osób Nowego Testamentu, Czesław Bosak OP, wyd. W drodze, Poznań 1991, s.37

15 Por. W. Danielski, S. Wójtowicz, Anna, w: EK Lublin 1973, t. I, kol. 624 n.

16 St. Łach, Księga Liczb, Pismo św. Starego Testamentu, t. II, cz.2 Poznań-Warszawa 1970, s. 137 n.

17 J Kudasiewicz, Nazwy Jeruzalem Jerozolima w użyciu św. Łukasza, Rocz. Teol. Kan. 20(1973), z. 1, s.18-36; Tenże, Jeruzalem będzie deptane przez pogan... ŁLk 21, 20-24, Rocz. Teol. Kan. 19(1973), z. 1

, s. 18-36, Znaczenie Jeruzalem w czasie ..., Rocz. Teol. Kan. 17(1970)

18 J. Kulazińska, Postulowana rola kobiety w Kościele współczesnym w oparciu o Listy św. Pawła.....,

Warszawa 1974, s. 14.

19 J. Wilk, Teol. Łukaszowej ewangelii dzieciństwa, w: Studia z teol. Św. Łukasza, Poznań-Warszawa-Lublin 1973, s. 116 n.

20 Ewangelia wg św. Łukasza, Wstęp przekład komentarz, Pallotinum, Poznań-Warszawa 1974, s. 112-113

21 Słownik Wiedzy Biblijnej, wyd. Vocatio 1999, s.299-313

 



Zobacz także