Zgoda małżeńska
Pozorna
zgoda małżeńska, przejawia się w wyrażeniu zezwolenia
na
małżeństwo tylko w sferze zewnętrznej, przy wewnętrznym,
całkowitym lub częściowym sprzeciwie woli. Zatem jest to zgoda
nieszczera, a zarazem fikcyjna gdyż jeden z nupturientów tylko
zewnętrznie wypowiada zgodę na związek małżeński,
a
wewnętrznie tego związku nie chce lub też chce ale według własnej
wizji,
nie zgodnej z wymogami prawa. Zgoda małżeńska może być
całkowita, lub też tylko częściowa. Jednak jak w pierwszym, tak i
w drugim przypadku małżeństwo jest nieważne. Z zgodą małżeńską
pozornie całkowicie mamy do czynienia wówczas gdy jeden z
nupturientów pozytywnym aktem woli wyklucza zawarcie małżeństwa
w ogóle, czyli nie chce przekazać, tym bardziej przyjąć praw
i obowiązków wypływających z umowy małżeńskiej. Ponadto
małżeństwo można wykluczyć całkowicie, jeżeli jeden z
nupturientów podchodzi do ceremonii ślubnej z zamiarem osiągnięcia
celu całkowicie różnego, niż zakłada małżeństwo. Przy czym
należy nadmienić, iż dodatkowy motyw, przy zachowaniu właściwego
celu małżeństwa,
nie wpływa na nieważność małżeństwa.
Zgoda małżeńska pozorna częściowa, zachodzi wówczas gdy jedna
lub dwie strony pragną prawdziwego małżeństwa,
ale równolegle
pozytywnym aktem woli wykluczają fundamentalny składnik lub
przymiot małżeństwa. Do fundamentalnych składników małżeństwa
zaliczyć należy
w pierwszej kolejności wszelkie prawa i
obowiązki wypływające z małżeństwa,
a do fundamentalnych
przymiotów, jego jedność i nierozerwalność.18
2.6. Zgoda warunkowa
Ze
zgodą warunkową spotykamy się wtedy, gdy skuteczność owej zgody
w wyniku pozytywnego aktu woli jednego z narzeczonych uzależniona
jest
od jakiegoś warunku, tj. jakieś okoliczności niepewnej w
danej chwili
dla narzeczonego.19 Kodeks prawa kanonicznego wyszczególnia warunki dotyczące
przyszłości oraz dotyczące przeszłości lub teraźniejszości. W
pierwszym przypadku mamy do czynienia gdy okoliczność niepewna ma
się dopiero wydarzyć. Prawo kanonicznie wyraźnie tego zabrania,
gdyż charakter umowy małżeńskiej domaga się, by zaistniało ono
z skutkiem natychmiastowym po wyrażeniu zgody małżeńskiej. Stąd
też takie małżeństwo jest nieważne. W drugiej sytuacji
małżeństwo zawarte pod tego rodzaju warunkiem „jest ważne lub
nie, zależnie od istnienia lub nie istnienia przedmiotu warunku"20.
Warunek ten może być godziwie dołączony za pisemnym zezwoleniem
ordynariusza miejsca, jednakże brak tego zezwolenia nie powoduje
nieważności małżeństwa.21
2.7. Przymus i Bojaźń
Prawo kanoniczne przez przymus rozumie skrępowanie swobody czyjegoś działania. Wyróżnia dwa rodzaje przymusu, przymus fizyczny i przymus moralny.
Z
pierwszym spotykamy się wówczas, gdy swoboda jednego z
nupturientów została skrępowana pod wpływem przemocy zewnętrznej,
której nie można się oprzeć.
Taki przymus wpływa na
nieważność wszelkich aktów prawnych,
a więc i małżeństwa.
Z przymusem moralnym spotykamy się, gdy poprzez groźbę zła wpływa
się na wolę jednego z nupturientów. Przejawami przymusu moralnego
są groźby, uciążliwe i stałe nalegania, molestowanie,
wywieranie presji, natarczywe żądania, bolesne upokorzenia,
dotkliwe znieważania.22 Konsekwencją przymusu moralnego jest bojaźń, dlatego też Prawo
kanoniczne wpływ przymusu moralnego
na ważność małżeństwa
rozpatruje podłóg zasad odnoszących się do bojaźni. Bojaźń to
uczucie lęku, wywołane zagrażającym aktualnie czy też w
przyszłości niebezpieczeństwem jakiegoś zła. O bojaźni można
mówić, gdy wystąpią dwa elementy, grożące zło oraz lęk, który
jest wstrząsem umysłu ograniczającym działanie woli. Wyróżnia
się dwa rodzaje bojaźni, bojaźń ciężką i lekką. Pierwsza
dzieli się
na bojaźń bezwzględną i względną. Bojaźń
bezwzględnie ciężka to taka, która jest obiektywnie wielka, tak
że może przerazić każdego człowieka, przykładem może być
utrata życia. Natomiast bojaźń względnie ciężka zachodzi
wówczas gdy grożące zło jest wielkie jedynie w subiektywnej
ocenie nupturienta. Bojaźń ciężka spowodowana uwarunkowaniami
zewnętrznymi powoduje nieważność małżeństwa. Ponadto Prawo
kanoniczne wyróżnia tzw. Bojaźń z szacunku. Polega ona na lęku
zrodzonym z obawy przed gniewem lub niezadowoleniem osób, którym
ktoś podlega. Zaistniała zależność osób musi być nie tylko
obiektywna, ale i subiektywna. Ze względu na skalę gniewu czy też
niezadowolenia rodziców lub przełożonych, tj. wielkość grożącego
zła, wyróżnia się trzy postacie bojaźni z szacunku. Pierwszą z
nich to zwykła bojaźń
z szacunku. Ma ona miejsce wówczas, gdy
rodzice lub przełożeni nupturientom okazują swoje niezadowolenie w
sposób zwyczajny, np. gniewnym wyrazem twarzy. W ten sposób
wyrażone niezadowolenie nie może stanowić wielkiego zła
dla
nupturienta, a tym samym wywołać bojaźni powodującej nieważność
małżeństwa. Drugą jest kwalifikowana bojaźń z szacunku, rodzi
się w wyniku skłonienia nupturienta do spełnienia narzuconej woli
poprzez natarczywe prośby i namowy, bezwzględny rozkaz bądź też
niewielkie groźby, świadczące o nieuchronnym, wielkim i
długotrwałym ich niezadowoleniu w razie sprzeciwu. Ten sposób
bojaźni może wywołać nieważność małżeństwa. Ostatnim
rodzajem jest mieszana bojaźń, wywoływana jest wówczas gdy ze
strony osób, którym należy się szacunek, zagraża nie tylko
wielkie i długotrwałe niezadowolenie, ale także niebezpieczeństwo
innego wielkiego zła, przykładowo wypędzenie z domu. Konsekwencją
takiej sytuacji jest nieważność małżeństwa. Reasumując Bojaźń
powoduje nieważność małżeństwa, jeżeli jest ciężka i
spowodowana przyczyną zewnętrzną, niekoniecznie wynikającą
z
rozmyślnego działania, a zawarcie małżeństwa jest środkiem do
uniknięcia grożącego zła.23
BIBLIOGRAFIA
Kodeks Prawa Kanonicznego, Pallottinum 1984.
Piotr M. Gajda, Prawo małżeńskie Kościoła Katolickiego, Tarnów 2005.
Tadeusz Pawluk, Prawo Kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Prawo małżeńskie, t. III, Olsztyn 1996.
1Por. P. M. Gajda, Prawo małżeńskie Kościoła Katolickiego, Tarnów 2005, s. 129.
2 KPK, kan. 105 § 2.
3 Por. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Prawo Małżeńskie, t. III, Olsztyn 1996, s.154.
4 Por. KPK, kan. 1101 § 1.
5 Por. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Prawo Małżeńskie, t. III, Olsztyn 1996, s.154.
6 Por. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Prawo Małżeńskie, t. III, Olsztyn 1996, s.156.
7 Por. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Prawo Małżeńskie, t. III, Olsztyn 1996, s.156 -157.
8 KPK, kan.1095 n.1.
9 Por. P. M. Gajda, Prawo małżeńskie Kościoła Katolickiego, Tarnów 2005, s 133 -135.
10 Por. KPK, kan. 1095 n. 2.
11 Por. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Prawo Małżeńskie, t. III, Olsztyn 1996, s.158 - 159.
12 Por. KPK, kan. 1095 n. 3.
13 Por. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Prawo Małżeńskie, t. III, Olsztyn 1996, s. 159 -160.
14 Por. P. M. Gajda, Prawo małżeńskie Kościoła Katolickiego, Tarnów 2005, s. 144.
15 Por. KPK, kan. 1097 § 1.
16 Por. KPK, kan. 126.
17 Por. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Prawo Małżeńskie, t. III, Olsztyn 1996, s.160 - 161.
18 Por. tamże, s. 162g - 165.
19 Por. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Prawo Małżeńskie, t. III, Olsztyn 1996, s.165.
20 KPK, kan. 1102 n. 2.
21 Por. P. M. Gajda, Prawo małżeńskie Kościoła Katolickiego, Tarnów 2005, s. 152 - 154.
22 Por. tamże, s. 155.
23 Por. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Prawo Małżeńskie, t. III, Olsztyn 1996, s.167 - 169.
Zobacz także
- Prorokini Anna (Łk 2,36-38): egzegeza tekstu
- Recenzja książki „Odpowiedzi na 101 pytań o Boga i ewolucję
- Pokutna praktyka Kościoła w czasach apostolskich
- Adaptacja wnętrza świątyni do odnowionej liturgii na podstawie kościoła parafialnego. Św. Wojciecha w Porytem
- Spojrzenie na własną chorobę w świetle wiary