Księga Samuela ukazuje trzy instytucje, przez które realizuje się fakt wybrania Izraela przez Boga: królestwo, profetyzm, kapłaństwo. Instytucja proroków pełniła funkcję doradczą wobec króla. Prorok, to mąż boży, który jest pośrednikiem między Bogiem a ludźmi. Przekazuje wiadomości od Boga ludziom. W czasach panowania króla Dawida był nim Natan.
Prorokini Anna (Łk 2,36-38): egzegeza tekstu
Wprowadzenie Wydarzenia Ewangelii Dzieciństwa są wypełnieniem się czasów i inauguracją czasów nowych, w których objawia się zapowiadany i oczekiwany Mesjasz.
„Chrześcijańskie misterium kultu" - recenzja książki Odo Casla
Odo Casel w książce pt. „Chrześcijańskie misterium kultu" pokazał w bardzo piękny sposób rolę misterium w kulturze chrześcijańskiej-liturgii Kościoła. Warto po nią sięgnąć, chociażby z racji samego autora, a po drugie tematem rozważań jest bardzo ciekawy temat.
MIEJSCE ODPOCZYNKU (ROLA) W NIEDZIELI NA PODSTAWIE LISTU APOSTOLSKIEGO JANA PAWŁA II „DIES DOMINI
Rozważanie na ten temat rozpoczyna Papież od stwierdzenia faktu, że współcześnie nie we wszystkich krajach niedziela, będąc ze swej natury dla chrześcijan dniem kultu, jest także dniem odpoczynku. Przypomina też, że dopiero od edyktu cesarza Konstantyna z 3 lipca 321 roku. Prawo państwowe uznało podział czasu na tygodnie, czyniąc „dzień słońca" dniem odpoczynku. Niezależnie od sytuacji historycznej czy politycznej niedziela jest dla chrześcijanina zawsze dniem poświęconym Panu, który jest źródłem radości, odpoczynku, solidarności i świętości.
Teologia - problemy metodologiczne
Zagadnienie to zostało rozpatrywane już przez scholastyków. Etymologicznie teologia w rozumieniu Ojców Kościoła, była nauką o Bogu w najściślejszym tego słowa znaczeniu tzn. o Trójcy Świętej i naturze Bożej, podczas, gdy naukę o Odkupieniu nazwano oikonomia , a więc wiedze o rzeczach Bożych. Całość nauki o objawieniu Bożym nazwa teologią pierwszy Piotr Abelard, a Święty Tomasz z Akwinu uważa ja za królową wszystkich nauk.
Objawienia Maryjne
Pierwsze objawienia Pierwsze rzekome objawienie miało miejsce 24 czerwca 1981 r. Kiedy Iwanka Iwankowic i Mirjana Dragicewic szły w kierunku Cilici, Iwanka zobaczyła na wzgórzu świecącą sylwetkę Dziewicy. Iwanka zawołała do Mirjany, aby popatrzyła na zjawisko, ale Mirjana jej nie uwierzyła i nie chciała spojrzeć.
Pokłon Mędrców (Mt 2,1-2.9-12): egzegeza tekstu
Wprowadzenie W okresie Bożego Narodzenia obchodzimy święto Objawienia Pańskiego (inaczej Epifania; także - Trzech Króli). Obchody w Egipcie ku czci Słońca Zwycięskiego chrześcijanie w pierwszych wiekach zastąpili Epifanią - przyjściem, objawieniem Chrystusa, prawdziwej Światłości świata. W drugiej połowie IV wieku treść tego święta uległa zmianie.
Struktura nauk przyrodniczych na podstawie artykułu ks. S. Kamińskiego w: „Znak" 72, 1, XII, 1960.
Mówiąc o nauce można mieć na uwadze bądź system wiedzy, czyli spójny układ wypowiedzi posiadających charakter naukowy, bądź zbiór czynności psychicznych i fizycznych zmierzających do zdobycia twierdzeń naukowych i ich uporządkowania. Przy analizie struktury nauk wystarczy zwrócić uwagę przede wszystkim na system wiedzy.
Jezus historii a Chrystus wiary
Jezus historii, to postać historyczna Jezusa z Nazaretu, który żył w określonym punkcje czasu i miejsca, przemawiał, uzdrawiał, był torturowany i zginą na krzyżu. Chrystus wiary to tenże Jezus, którego nasza wiara chrześcijańska wyznaje Zmartwychwstałym, Panem, Synem Bożym. Innymi słowy prorok Jezus, który głosił nadejście Królestwa Bożego, wysłannik Boży, sam jest teraz głoszony, sam posyła nas, sam odbiera naszą cześć jako Bóg.
Apokryf „Żywot św. Jana Chrzciciela"
Autorstwo apokryfu 1 Żywot św. Jana Chrzcielna przypisywany jest egipskiemu biskupowi Serapionowi. O samym autorze wiemy bardzo mało. Wiadomo jedynie, że swój urząd pełnił za panowania aleksandryjskiego patriarchy Teofila (385 - 412) i że święcenia biskupie przyjął z rąk Tymoteusza, patriarchy w Aleksandrii w latach 380 - 385. Dzięki wzmiance o Teodozjuszu, zmarłym w 395 roku, możemy przyjąć datację dzieła na lata 305 - 395. Zawartość treściowa apokryfu pozwala wyodrębnić w nim cztery części.